Sunday, October 24, 2010

Jõulud Oktoobris

Võib-olla on asi ainult minus, aga varase lumega ühes on alla sadanud ka jõulumeeleolu. Me Alexiga igatahes ümiseme jõululaule ja sööme piparkooke. :D Eriti kuna paar päeva tagasi oli ikka päris tuisk.
Ja me pole ainsad nagu ma kuulnud olen!
Huvitav, sest tavaliselt tõrjun ma liiga varased jõulutunded eemale, kartes, et siis kui päris jõulud käes, ei tunne enam midagi. Aga sel aastal otsustasin proovida juba oktoobris. Öeldakse ju, mida rohkem, seda uhkem? Võib-olla koguneb nende kahe kuuga hinge nii palju jõulutunnet, et päris detsembris ma täitsa pakatan soojusest ja armastusest. :D
Ma loodan, et ma oma jutuga nüüd kellegi reeglit, et enne detsembrit jõulujuttu ei tohi olla, ei riku. Kuigi paljud reeglipidajad (nagu ma isegi :D) on just sel aastal otsustanud varaste jõulutunnete kasuks.
Ja ma ei usu inimesi, kes seletavad, et neile ei meeldi jõulud. Kui olla kordki tundnud jõulutunnet, piparkoogi soojendavat maitset ja olles näinud kogu seda sära ja pidulikkust, siis ei saa jõule mitte armastada.
Mulle ei meeldi ka mitu kuud varem müügile pandud ehted ja reklaamid ja kogu see kommertslik värk, ei meeldi mööda rahvast täis poode jõulukinkide ostmine sellepärast, et kõik ju ostavad kinke. Saan ehk aru inimestest, kellel on halvad kogemused seoses jõuluajaga.
Aga selles pole jõulud ise süüdi. Ma küll vaatan nii mõrudatest kogemustest, reklaamimägedest kui muust inimeste ehitatud tobedustest mööda ja näen säravat, puhast ja hingesoojendavat Jõulu. Hoolimise ja üheskoos olemise aega.

Olgu, aitab nüüd jõulujutust. On ikkagi Oktoober. :D
Täna oli väga tegus päev! Mul oli õpetus Abiühingus, tegelesin lastega Lastetoas ja rääkisin suuremal või vähemal määral targa näoga Pühast Vaimust Sakramendikoosolekul. Lõpuks aitasin tuttava last valvata, kuni tema kolm venda preesterluse said ning rääkisime ka piiskopiga eelolevast Templiskäigust.
Rootsis õpetust teha on väga huvitav kogemus. Ma räägin ja jutustan, kõik muudkui noogutavad mõistvalt, aga ma ise...ei saa pooltest sõnadest aru. :D No olgu, mitte pooltest. Aga sellegipoolest on tihti hetki, mil ma üldse ei taipa, mida ma just lugesin. :D Aga tundub, et mu tunnid naistele meeldivad ja Vaimu tunneme sellegipoolest. Mis on ju tähtsaim!
Ja tegelikult olen ma tänu nendele õpetustele ja kõnedele ikka väga palju keeleliselt edasi arenenud. Jebedi-jee!
Ainult koolist ootan ikka veel kirja. :P Lõpuks enam ei viitsi oodata, otsin mingid õpikud ja üritan Tisuse testi (Rahvusvaheline Rootsi keele test ülikooli minejatele) ise ära teha. Ma prooviks juba nüüd, kui see nii palju ei maksaks. :P Ei taha nagu niisama katsetada ja paar tuhat krooni õhku visata.

Mis järgmine nädal toob, ma veel täpselt ei teagi. Ootame, vaatame. :)

7 comments:

Anonymous said...

Mul tuli praegu suur tahtmine sulle külla tulla ja vaadata ikka oma silmaga su huvitav ja uus elu üle :) . Ja mäletad , sa pidi mulle rootsist mehe leidma -.-, noh , kus ta on nüüd !
IGATSEN SIND !

Kõrgemale.... said...

Ajaloos on jõuludesse suhtutud mitmeti. Veel 200 aastat olif jõulud paganlik püha - ehk üks aeg oli lõppemas ja uus algamas. Maa pööras ennast valguse, soojuse, toidu ja elu poole. Sellest, mida inimene jõuluajal tegi, arvati sõltuvat tema ja ta majapidamise hea käekäik järgmisel aastal. Koju oodati surnud omaste hingi ning neilgi usuti olevat elavate õnnele suur mõju. Lisaks jõuluaeg sooritati erinevaid maagilisi toiminguid - nõiuti, võluti jne....

Õhtumaa kirik asetas Kristuse sündimispüha teadlikult 25. detsembrile, paganlikule päikesekultuse pühale ( nähes, et paganad ei kavatsegi pööripäeva pühitsemist jätta) Kirik kuulutab sellega Kristuse kui tõelise valguse tulekut maailma, et võita patu- ja surmapimedust. Hommikumaal on sündimispühade keskmeks eelkõige 6. jaanuar.
Muide - 1441. aastal, Tallinna Raekoja platsil püstitati esimene avalik jõulukuust - ligi 100 aastat
enne prantslasi.

Ja USA-s kuulutati jõulud ametlikult pühaks alles aastal 1870.
Ja kahjuks oleme jõulude ühe kena kombe kaotanud - kinkida üksteisele isetehtud asju ja mitte poest ostetud ninni-nänni :-)

Heli said...

Külli- ootan sind väga! :D Võid kasvõi kohe tulla,sul ju vaheaeg nagunii? :D Ja ega ma ei saa sulle ju niimoodi üksi meest leida, kandidaadid pead sa ise ikka üle vaatama. :D Igatsen sind ka!

Perekond Reikop- tõsi! Tean neid fakte nii ajalootunnist kui raamatutest! Aga minu arvates ongi just armas, et kaks püha on kokku toodud, las siis rõõmustavad nii paganad kui kristlased. :) Kristus sündis ju tegelikult hoopis aprillis. :D Aga ega see jõulude mõnusat tunnet ei vähenda. :)
Ja tõsi ta on, et inimesed on nii laisaks läinud, et isevalmistamise asemel mööda poode kolavad. Ma isegi natuke laisavõitu, kuigi olen üritanud kaarte ikka ise valmistada, kui just väga kiire pole olnud. :)

Kõrgemale.... said...

eh...ma ikka pigem tuletasin endale meelde, et jõuludega lood nii on olnud :-) Viisid mõtted sinna ning tõdesin, et jõulumõte on kadunud - alles jäänud riismed ilusast mõttest, traditsioonist!

Heli said...

Kahjuks nii ta suuremas osas on tõesti. Aga ma usun,et mitte igal pool. :) Jõulud on minu südames küll endiselt rõõmsad ja ilusad ja eks see ongi kõige tähtsam, et jõuluvaim just meie endi sees oleks. Kui ta vähemalt mõnelgi inimesel alles on, siis ta veel maa pealt ei kao. :)

Kõrgemale.... said...

Ega jõulud kuhugi ei kao! Üks tore aeg ja las olla tarbimiskultuurist mõjutatud. Ilmataat võiks endiselt ilusa lume meile saata- väikene pööripäeva tähistus ja teadmine, et kukesammu võrra läheb päev jälle pikemaks - on ju tore.
Kas teil seal on poed juba jõulumeeleolus? Millised on traditsioonid rootsis - seonduvalt jõuludega? Erineb see meie omast või kokkuvõtvalt on nad ikka sarnased? Ja millal plaanite jälle siia tulla? Arvatavasti me siiski tuleme detsembris rootsi ja siit tekkis küsimus - kes ja kuidas on võimalik teie tähtsa sündmuse kõrvale tunnistajaks tulla? Mis pabereid või tunnistusi on vaja, et veidi lähemalt kõike toiminguid näha ja tunnistada - ilma, et kuskil mujal peaks ootama? Kirjuta mulle e-kiri, et ma täpsemalt saaksin aru..

Heli said...

Täpselt nii! :)
Ma pole nüüd täitsa kindel, mis su emaili aadress on. Minu oma on heli.dundee@gmail.com. Äkki kribad mulle kaks rida, siis saan vastu saata pika jutustuse sellest, miks ja mismoodi kõik detsembris toimub. :)
Jõulude kirjeldusega on täitsa naljakas lugu. Olin täitsa kindel, et ma eelmisel aastal kirjutasin ka blogis täpsemalt Rootsi jõuludest, aga avastasin, et ei olnudki seda teinud! Teen seda siis sel aastal, aga ikka jõulajal. Muidu võin öelda,et ega traditsioonid siin tõesti väga palju erine. Paar toitu ja väiksemat traditsiooni ainult.